Hallo, ben ik in beeld?

Hallo, ben ik in beeld?

Je kent het wel, de televisiecamera scheert langs een menigte mensen en spontaan begint er een aantal te zwaaien en doen zelfs extra moeite om langer in beeld te blijven. Het zit in de aard van sommige mensen om aandacht op zichzelf te vestigen. Daar is niks mis mee en meestal levert het wel grappige beelden op. Toch zijn er ook mensen die op zo’n moment juist wegduiken, snel doorlopen, bewust de andere kant op kijken of zelfs situaties ontwijken waar dit zich voor kan doen.

Bij het vinden van werk is ditzelfde fenomeen ook aan de orde. Wanneer er naar werk gezocht wordt, zijn er immers verschillende strategieën mogelijk. Je kiest logischerwijs voor de aanpak die het meest bij je past en waarvan je weet dat het voor jou ook goed uitvoerbaar is. Bij voorkeur zonder hulp.

Maar wat als je niet alleen kijkt naar jezelf, maar ook naar je sociale omgeving, de branche waarin je wil werken, het relevante werkaanbod en de meest essentiële kwaliteiten die onder de aandacht gebracht moeten worden? Hoe zichtbaar ben jij bij diegenen die je kunnen leiden naar een baan die bij je past? En welke aanpassing(en) behoeft jouw aanpak dan?

Ben je helemaal niet zo’n zwaai-type zoals ik eerder omschreef? Kijk dan toch eens of je iets van dit gedrag kan overnemen. Je hoeft daarin zelf niet te veranderen en ook echt geen volleerd ‘zwaaier’ te worden. Het gaat hierbij om je aanpak ten aanzien van jouw zichtbaarheid op de arbeidsmarkt. Heb je te maken met veel zwaai-types, dan val jij automatisch minder op. En dat terwijl je net zoveel of zelfs misschien wel meer te bieden hebt. Zoek naar een eigen manier die er toch voor zorgt dat je in beeld komt bij diverse werkgevers. Begin met kleine stapjes, probeer, evalueer en pas desnoods je aanpak nog eens aan. De oplossing bevindt zich meestal buiten jezelf, dus kijk om je heen en leer van anderen. Ga eens in gesprek met iemand die volgens jou behoort tot de zwaai-types en vraag hem of haar om advies. Geef aan waar je tegenaan loopt en wat je boeit in zijn of haar aanpak. En wees duidelijk, je verzamelt tips. Uiteindelijk kies jij zelf of je er wat mee zal doen. En misschien dat een combinatie van deze tips wel leidt tot jouw nieuwe strategie.

Let wel, er zijn verschillende manieren waarop je meer zichtbaar kan zijn. Laat je zeker niet uit het veld slaan als je overrompeld wordt door het enthousiasme waarmee sommige mensen zichzelf keer op keer in beeld weten te brengen. Probeer te ontdekken waaraan dit enthousiasme ten grondslag ligt. Misschien is het vakkennis, het vergaren van nieuwe informatie, is het de sociale activiteit of zelfs onzekerheid.

‘als je doet wat je altijd al deed, krijg je wat je altijd al had’

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s