Duurzaam inzetbaar; like a rolling stone.

Duurzaam inzetbaar zijn; een hype? Een modeverschijnsel? Echt iets van deze tijd?

Het heeft eenieders aandacht, vooral in de wereld van Human Resources. We moeten bewustzijn creeren als het gaat om verantwoordelijkheid voor eigen ontwikkeling, kansen op de arbeidsmarkt en vitaliteit. De wereld verandert in rap tempo en dat is de enige zekerheid die er momenteel is. Klinkt dat bekend in de oren?

Wat is belangrijk? 

Dat is echt geen rocket sience, maar duurzaam inzetbaar zijn vergt wel wat.

En dat is dat je iets doet wat voldoet aan onderstaande opsomming:

  • Doe wat je ècht heel erg leuk vindt
  • Doe iets waar je goed in bent
  • Iets waar je energie van krijgt
  • Iets waarin je ontwikkeling en groei in kan doormaken
  • Dat je kan iets bijdraagt wat je belangrijk vindt

Daardoor kan je tegenslagen makkelijker accepteert en weer doorgaan. Of je kan je plan misschien wat aanpassen, zonder het geloof in jezelf te verliezen. Dan kan je feedback ontvangen waar je wat mee kan en kan je er dus ook wat mee doen.

Vergelijk jezelf vooral niet met een ander, maar wees jezelf.

En is dat nieuw? Dat zou het in ieder geval niet hoeven zijn.


Deze twee mannen (Mick Jagger & Keith Richards, beiden geboren in 1943) doen dat al ruim 50 jaar en zoals je ziet, nog steeds met veel plezier.

The Rolling Stones. Niet alles was een succes. Ze liepen bepaald niet langs gebaande paden. Ze waren eigenwijs en eigenzinnig. Hun gedrag was, en is nog steeds, wel eens discutabel. Kwam het ze aanwaaien? Nee, zeker in het begin niet. Maar feit is wel dat ze een plan hadden. Ze wisten wat ze wilden en daar maakte ze werk van. Er was een duidelijke rolverdeling. Ze geloofden in zichzelf en in elkaar. Pasten hun plan soms aan, maar behielden hun eigen stijl.

Wanneer je op die leeftijd nog zo van je werk kan genieten (terwijl dat niet hoeft) en je zo vitaal bent, dan heb je wat mij betreft duurzame inzetbaarheid doorleeft.

You can’t always get what you want, but if you try sometime you might find…. You get what you need’ 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s